FAQ

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna om hur det fungerar att boka/hyra boende samt hyra ut en bostad genom oss.

Hur fungerar det att hyra ut?

Rör ej

Vilken period hyr jag ut?

Du väljer själv vilken period du hyr ut hos oss. Det viktiga är att veckorna är lediga så de inte blir dubbelbokade. Gästen gör sin bokning online hos oss och bokningen blir bindande direkt de bokat, så du bör inte ha ditt boende upplagt på flera ställen parallellt. Däremot kan du välja att blockera vissa datum/veckor/perioder hos oss så de inte är bokningsbara. Då syns ditt boende endast i de perioder det är tillgängligt.

Fokus under 2022/2023 är att lösa boendebehovet för Preemraffs inresande personal för nyinvestering och mellanstopp som är sept 2022 – maj 2023. Dessutom anländer några tidigare för att förbereda projektet, några redan i juni 2022. Det är önskvärt att du kan hyra ut under minst okt. 2022-maj 2023, och då under en obruten period.

Bokningsintervall
Vi har satt uthyrningsperioderna till minst 1 vecka i taget. Gästen måste alltså boka minst 7 nätter för att kunna göra en bokning.

Som värd kan du också välja att bara hyra ut månadsvis. Då måste den som vill boka ange minst 28 dagars omfång på bokningen för att ditt boende ska visas i söksvaret.

Är hyrespriset inklusive el och värme, sk varmhyra?

Ja. Det är inklusive el, värme och vatten.  Många värdar väljer också att inkludera wifi.

Vilka "garantier" har värden för att boendet blir uthyrt?

Inga garantier, men efterfrågan är hög under projekttiden, över 1000 personer behöver boende och många företag kommer med många personer vardera, och vill gärna bo inom pendelavstånd till raffet. Gärna också i samma geografiska område, för att underlätta sina transporter.

Deposition - ja eller nej och riktlinjer

Om värden önskar ha deposition ska det framgå av boendebeskrivningen på alla språk, inkl. belopp, valuta och att den betalas vid ankomst, direkt till värden. Vid betalning ska värden ge gästen en skriftlig beskrivning över kraven för att få tillbaka depositionen, kontrollera att kraven har förståtts, samt kunna ge kvitto för erlagt depositionsbelopp.

Värden tar också på sig kontrollansvaret vid avresa och återbetalning till gästen.

Betalningsansvar - vad händer om gästen inte betalar?

Gästen ska ha betalt sin bokning till förmedlingen innan ankomst. Förmedlingen bevakar detta. Se för övrigt ert avtal med förmedlingen för närmare fakta.

 

Blir bokningen bindande för hyresgästen?

Bokningen blir bindande direkt bokningen görs online. Gästen är bunden, liksom förmedling och hyresvärd. Därför är det viktigt att boendet är tillgängligt och att värden redan från början meddelar oss eventuell upptagen period som uppstår, så vi kan spärra den perioden från att vara bokningsbar i systemet. Bokningarna meddelas er via e-post, så håll utkik där regelbundet.

Ditt boende bör alltså inte vara bokningsbart parallellt med booking.com etc. Då får du dela upp veckorna och spärra några hos oss – eller välja oss för alla veckor.

Hur fungerar prissättningen?

Det finns fasta priser per rum, som gäller lika för alla privatvärdar. Gästen har då lättare att boka. Vi räknar en säng per rum, så att den arbetande gästen har en privat sfär i boendet. För extrasängar tas också ut en avgift.

För att få prislistan vänligen maila oss på boende@nlclysekil.se

För medverkande hotell- och boanläggningar gäller deras ordinarie rumspriser, om inte annat överenskommits.

Utrustning och boendestandard

Rör ej

Finns det några krav på utrustning/standard?

Nej. Sen gäller såklart sunt förnuft, renlighet och anständighet kring lägsta nivå på standard. Möblerna ska uppfylla sin funktion, inte ha brutna ben osv. Skulle du själv vilja bo där en vecka och kanske även arbeta hårt medan du hyr där? Gästens förväntningar på standard ligger högre än minimum, och de önskar kunna laga mat och ha tillgång till diskmaskin om de ska bo längre än en vecka. Gärna även tillgång till tvättmaskin.

Vad gäller angående sänglinne och handdukar?

Standard är att gästen har med egna sängkläder och handdukar. Säkert vill en del gäster hyra. Är du beredd att hyra ut sängkläder etc så skriv med det i din boendebeskrivning och sätt ett pris inkl. moms per person, så vet gästen vad du erbjuder. Boendeförmedlingen hyr också ut sänglinne inklusive handdukar så ta kontakt vid behov.

Städning

Rör ej

Vad gäller under hyresperioden?

Hyresgästerna ska som regel städa själva under hyresperioden och värden tillhandahåller städutrustning som dammsugare, spann, mopp osv. Det vore smidigt om de utländska gästerna som bor under storstoppet också får en omgång förbrukningsmaterial från start, som skurmedel osv. Så kan de själva köpa nästa omgång för då vet de hur flaskan ser ut.

Önskar du också erbjuda gästerna städning under hyresperioden som en extra service/betaltjänst så skriv med det i boendebeskrivningen och ta även upp det med gästerna när de checkar in hos dig.

Vad gäller vid utflyttning?

Du som värd har tre val och det du väljer ska framgå av din produktbeskrivning i boendeportalen så att gästen får kännedom om det.

  1. Att gästen ska slutstäda själv och värden ska godkänna städningen innan avresa.
  2. Att värden utför slutstädning istället för gästen, mot en städavgift. Du som värd ska då ange en summa i SEK i din beskrivning och även kunna tillhandahålla kvitto när så önskas.
  3. Du som värd kan anlita boendeförmedlingens städtjänst. Hör av dig till boende@nlclysekil.se för att boka detta.

Kontrakt

Rör ej

Hur ser kontraktet mellan gäst och förmedling ut?

När gästen gör sin bokning online hos oss godkänner gästen samtidigt Bokningsvillkoren, och det är det kontrakt som ingås med gästen. Gästen ska ha betalt hela boendet till förmedlingen minst 40 dagar före incheckningsdatum.

Här kan du se bokningsvillkoren på svenska och på engelska.

Hur ser kontraktet mellan värd och förening ut?

Kontraktet mellan privatvärdar och boendeförmedlingen kan du läsa här.

Kontrakt privatvärd

Skatt och moms

Rör ej

Är jag som privatvärd skatteskyldig?

Skatteverket har en beloppsgräns, under den summan hyr du ut skattefritt. Det är du själv som har ansvar för att betala skatt om du når över beloppsgränsen genom din uthyrningsmängd, det är inget förmedlingen håller uppsikt på åt dig. Hyr du ut på annat håll också under året / innan du registrerar dig hos vet bara du ditt belopp. Läs mer på denna sida hos skatteverket.se. Skatteverket gör skillnad på värd och förmedling – i vårt avtal med dig är DU värden och det är du som blir skattskyldig.
Lägger vi en så stor beställning hos dig att du redan i första beställningen går över gränsbeloppet kommer vi att tipsa dig om det när bokningen görs.

Är jag som privatvärd momsskyldig?

Boendeportalen visar alltid bostadens pris inkl. moms ut mot gästen, så att moms är inkluderad när gästen bokar. För privatvärdar anger vi momsen till 0% då privatvärd normalt inte är momsskyldig. Är du momsskyldig måste du meddela oss detta. Är du momspliktig utan att ange det till oss dras momsen från ditt boendearvode.

Du som privatvärd är inte momsskyldig om du följer Skatteverkets gränsvärden och belopp för privatuthyrning istället för näringsverksamhet. Det åligger hyresvärden att själv hålla reda på gränsbeloppen. De hotell m.fl. näringsverksamheter som förmedlar rum via boendeförmedlingen är momspliktiga och Boendeportalen visar priset inkl moms.